• salnamefadak@gmail.com
  • 025-38803030
محصول مورد نظر خود را سرچ کنیدو سپس Enter را فشار دهید

چاپ آفست در سررسید و تفاوت آن با چاپ دیجیتال

یکشنبه, 20 آذر 1401

مرکز چاپ، نشر و صحافی پیک فدک علاوه بر داشتن دانش و تجربه کافی در زمینه چاپ و تولید انواع هدایای تبلیغاتی و سررسید به خواسته ها و نیازهای مشتریان خود نیز واقف است. نشر پیک فدک با ارائه مشاوره رایگان توسط تیم های متخصص در زمینه های طراحی، چاپ و فروش، کیفیت سررسید اختصاصی مشتریان عزیز خود را تضمین می کند. در تولید سررسید های سال 1403 نیز همانند سال های گذشته کوشیده ایم بهترین خدمات و توان خود را در زمینه نشر و چاپ سررسید، تقویم رومیزی و تقویم دیواری به کار بگیریم.

ما امروز در این مقاله با اهمیت چاپ آفست در زمینه سررسید می پردازیم، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه چاپ آفست

شاید برایتان جالب باشد که تاریچخه چاپ آفست را بدانید، برای همین به صورت مختصر به آن می پردازیم. لیتوگرافی که نام دیگر چاپ آفست است، از دو واژه یونانی لیتو به معنی سنگ و گرافی به معنای نوشتن تشکیل شده است. در واقع این روش چاپ نوشتن روی سنگ به سال 1796 میلادی باز می گردد. این روش چاپ توسط آقای آلولیس فلور در بادریا کشف شد. این اکتشاف به این صورت بود که ابتدا طرح اولیه روی سطح سنگ کشیده می شود و در ادامه آن را با صمغ می شستند. البته قبل از چاپ کمی سطح آن را با آب مرطوب کرده و سپس لوح سنگی را مرکب می زدند. 

این امر باعث می شد که سطح چرب سنگ آب را دفع کرده و تنها سطحی که چرب بوده مرکب را به خود جذب کند و در انتها کار برای چاپ آماده می شد. این روش چاپ از زمان اکتشاف تا کنون تغییرات خیلی زیادی داشته و بدیهی است که امروزه دیگر این کار ها بصورت دستی انجام نمی شود. دستگاه هایی کاملا اتوماتیک و بخصوص وجود دارند که این عمل چاپ را با دقت بسیار بالا انجام می دهند. دستگاه های چاپ آفست ما در چاپخانه پیک فدک بصورت اتوماتیک لاین بوده و خروجی سررسید آن ها بی نهایت با کیفیت است. این دستگاه ها می توانند در هر ساعت حداقل 100 سررسید را چاپ تک رنگ یا چند رنگ بزند.

چاپ آفست در سررسید

مزایای چاپ آفست در سررسید

یکی از رایج ترین چاپ ها چاپ آفست است، که به صورت عمده برای چاپ سررسید، تقویم رومیزی ، تقویم دیواری، کتاب و... از آن استفاده می شود. چاپ آفست که با نام دیگر لیتوگرافی نیز شناخته می شود، به عنوان یک چاپ غیر مستقیم در نظر گرفته می شود. به این دلیل که ابتدا مرکب بر اثر تماس با سیلندر لاستیک یا سیلندر چاپ به سطح کاغذ می رسد. به همین علت است که چاپ آفست را نوعی چاپ غیر مستقیم محسوب می کنند. به عبارت دیگر یعنی فرم های چاپ سررسید 1403 در تماس مستقیم با کاغذ ها نیست. کاغذ، پلاستیک و فلز از جمله متریالی هستند که در چاپ آفست از آن ها استفاده می شود. 

ابتدا لازم است بدانید ما در چاپخانه های پیک فدک از بهترین و با کیفیت ترین چاپگر ها برای تولید سررسید، تقویم رومیزی و تقویم دیواری استفاده می کنیم. به همین علت است که رنگ محصولات چاپی ما خصوصا انواع سررسید و سالنامه تطابق کاملی با رنگ های اصلی در حین طراحی دارند. قابل ذکر است که چاپ آفست معایبی هم دارد از جمله این که در ایجاد چاپ های جدید به دلیل اینکه باید یک صفحه زینک جدید ایجاد شود، نیاز به مدت زمانی طولانی داشته و البته کار را هزینه بر تر خواهد کرد. همچنین تولید زینک جدید برای کارهای کم تیراژ مناسب نیست زیرا با توجه به هزینه زینک اصلا بصرفه نخواهد بود.

نکته دیگری که دارای اهمیت زیادی در چاپ آفست است و بی توجهی به آن ممکن است باعث خسارت عظیمی شود، وجود غلط املایی یا غلط لیتوگرافی در حین چاپ است. این اشتباه ها می تواند یک تیراژ کامل از انواع سررسید یا تقویم چاپی را بلا استفاده کند.

تفاوت چاپ دیجیتال و آفست

همانطور که گفتیم چاپ آفست برای چاپ محصولات با تیراژ پایین کمی گران می افتد. ضمن اینکه به دلیل نیاز به ساخت پلیت و زینک پروسه چاپ طولانی و زمان بر خواهد شد. چاپ دیجیتال به پیچیدگی و زمانبری چاپ آفست نیست و این یک مزیت برای آن محسوب می شود. اما مزایایی نیز دارد از جمله اینکه چاپ دیجیتال تنها از رنگ های سیاه سفید و CMYK پشتیبانی می کند و رنگ هایی چون نارنجی یا سبز پنتون را نمی تواند با رنگی شبیه به اصل آن چاپ کند.

بنابراین بزرگترین عیب چاپ دیجیتال استفاده از رنگ های محدود و امکان چاپ رنگ های محدود است. در نهایت با توجه به متریال چاپ، تیراژ چاپ و وسعت دامنه رنگی، استفاده از چاپ آفست بهترین گزینه برای چاپ سررسید و سالنامه 1403 است.

مقاله های مرتبط

مشخصات یک سررسید باکیفیت

مشخصات یک سررسید باکیفیت

یکی از دغدغه های مدیران در انتهای سال...

ادامه مطلب
چگونه یک سررسید چرم مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک سررسید چرم مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک سررسید ایده آل بهتر است...

ادامه مطلب
چاپ روی جلد سررسید

چاپ روی جلد سررسید

ایجاد جلوه های بصری در سررسید 1403 احتمالا...

ادامه مطلب
ارتباط سریع با ما