• salnamefadak@gmail.com
  • 025-38803030
محصول مورد نظر خود را سرچ کنیدو سپس Enter را فشار دهید

نکات چاپ ترام در سررسید

پنجشنبه, 01 دی 1401

نکات چاپ ترام در سررسید

چاپ سررسید از مرحله لیتوگرافی که با تهیه یک فیلم که شبیه به یک طلق شفاف است آغاز به کار می کند. عملیات چاپ انواع سررسید و سالنامه فرآیندی پیچیده و زمانبر است که توسط دستگاه های اتوماتیک و لاین انجام می شوند. این دستگاه های مدرن دقت بالایی دارند چاپ سررسید 1402 را با سرعت بالایی انجام می دهند.

در واقع از سه قسمت اصلی عملیات چاپ سررسید شروع می شود:

  1. حامل قشر حساس (پایه)
  2. قسمت رابط
  3. امولسیون

امولسیون چیست؟

امولسیون که با نام ژله هم شناخته شده است اما در چاپ آفست معمولا ژله را ناخوانا می گیرند تا زینک خوانا بوده و کار چاپ شده نیز کیفیت و خوانایی بالایی داشته باشد. البته برعکس این نیز ممکن است، یعنی زینک ناخوانا و ژله خوانا باشد. برای آن که در هنگام عبور نور از حامل و قسمت رابط فیلم شکسته نشود، تصاویر و متون به خواب روی زینک باید چاپ شوند. 

باید ژله و سطح حساس زینک هنگام نوردهی در تماس با هم باشند. قابل توجه است که برای این که بدانیم در لیتوگرافی سررسید کدام سمت آغشته به ژله شده و در مجاورت نور مات بوده و نور را منعکس نمی کند. 

ترام چیست؟

ترام کوچکترین جزء یک کار چاپی در تولید سررسید است. رنگ های مختلف آفست در کنار هم قرار گرفته و یک شکل رنگی را به ما می دهند. و بدیهی است که ترام ها از لحاظ شکل ظاهری متفاوت هستند زیرا ترام می تواند لوگوی هر شرکتی باشد و محدودیتی برای چاپ ایجاد نمی کند.

قابل ذکر است که همه این ترام ها برای کار لیتوگرافی مناسب نبوده و در چاپ آفست بهتر است از ترام هایی با ابعاد مربعی استفاده شود. زیرا در صورت مربعی بودن فرم لوگو و ترام واضح تر و خوانا تر خواهد بود. و بدین جهت است که برای چاپ آفست این مورد بیشتر پیشنهاد داده می شود.

همان طور که می دانید یک کار چاپی با چهار رنگ CMYK چاپ می شود. برای این که یک کار چاپی تمیز با کیفیت عالی و رنگ های واضح به چاپ برسد، باید ترام ها در زاویه های مختلفی نسبت به هم قرار گیرند. اگر تمامی ترام ها در یک زاویه قرار بگیرند و هم جهت باشند این امر باعث می شود که یک تصویر تیره و تار داشته باشیم.

ترام در چاپ سررسید

قبل از اینکه زاویه های استاندارد ترام ها را با هم بررسید کنیم چند نکته قابل است که باید به آن توجه کنیم. طبق تحقیقاتی که انجام شده از نظر بصری بر اساس اعصاب بینایی زاویه 40 درجه کمترین دید و 90 یا 0 درجه دارای بیشترین دید می باشد. نکته دوم این است که اگر اختلاف بین زائیه ها کمتر از 30 درجه باشد اتفاقی می افتد که اصطلاحا به آن پیچازی می گویند. این امر باعث می شود که لطافت در کار از بین بورد و پیچش رنگی متعددی در کار ایجاد شود که یک عیب و نقص بزرگ محسوب می شود.

نکات طلایی در مورد زاویه ترام سررسید

رنگ مشکی یا همان عنصر آخر CMYK بخاطر اینکه بیشتر از همه رنگ ها به چشم می آید بهتر است در زاویه 90 درجه قرار داده شود. اما رنگ زرد مخالف رنگ مشکی در میان رنگ های CMYK کمتر به چشم می آید و به همین علت آن را در زاویه صفر درجه می توان قرار داد. اگر زاویه رنگی زیر 30 درجه باشد باعث ایجاد مشکل پیچازی می شود. 

اما در این جا به دلیل این که رنگ زرد کمترین دید را دارد و اختلاف آن با 2 رنگ دیگر یعنی C و M کمتر از 30 درجه می باشد باعث ایجاد مسئله پیچازی نشده و بدین ترتیب مشکلی پیش نخواهد آمد. این یک راه حل عالی و نکته طلایی در زاویه ترام سررسید 1402 است.

 

اندازه ترام را چگونه می توان در سررسید تعیین کرد؟

تعیین اندازه درشت یا ریز ترام بر جسب نقطه یا خط در سانتی متر یا اینچ به دست می آید که معمولا بر حسب ipi بیان می شود. هر چه ipi بیشتر باشد ترام کوچک تر است و جزئیات آن بیشتر است. اما هر چه که ipi کمتر باشد ترام ها بزرگ ترشده و بطور کلی کنترل ترام های بزرگ راحت تر و آسان تر است، اما جزئیات در ترام های بزرگ بدرستی دیده نمی شود. بدیهی است که برای چاپ های مختلف اندازه ترام متفاوت است.

در چاپ آفست ipi 150 تا 200 استفاده می شود. البته باید گفت که انتخاب اندازه ترام به عوامل متعددی بستگی دارد. 1) نوع کاغذ 2) ماشین چاپ و مرکب و...

با اینکه هر چه ipi بالاتر باشد دقت کار بیشتر است، ولی گاهی به جهت دستگاه های چاپ قدیمی یا کاغذ نامرغوب، کار چاپی با دقت بالا و کیفیت مطلوب انجام نمی شود و اما سخن آخر این که ما بیش از 2 دهه در زمینه چاپ و نشر انواع هدایای تبلیغاتی و سررسید فعال هستیم. ما در سالنامه پیک فدک با بهره گیری از بهترین دستگاه های چاپ و صحافی، آماده ارائه انواع خدمات طراحی و صحافی در زمینه چاپ سررسید، تقویم رومیزی، تقویم دیواری و ... می باشیم.

مقاله های مرتبط

دانستنی های طراحی جلد سررسید

دانستنی های طراحی جلد سررسید

امروز هم در خدمت شما عزیزان هستیم با...

ادامه مطلب
فایل مناسب برای حک پلاک یا لیزر سررسید

فایل مناسب برای حک پلاک یا لیزر سررسید

فرض کنیم که شما برای سال جدید و...

ادامه مطلب
بایدهای طراحی لت سررسید اختصاصی

بایدهای طراحی لت سررسید اختصاصی

در مقالات قبل به این که سررسید اختصاصی...

ادامه مطلب
ارتباط سریع با ما